I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 15, 2009

Keadaan KAMU dan DIA ketika Case Presentation

Memang respon atau tindakbalas kita mencerminkan sikap terutama bila berhadapan dgn lecturer nursing khususnya. Di sini, dah pasti korang akan faham sikap pelajar degree nursing yg tah ape ape tah yang mana korang pasti jugak akan jadik cenggini kalo korangla budak nursing itu.

Siapakah KAMU? Budak nursing
Siapakah DIA? Clinical Instructor (CI)

KEADAAN KAMU
1. Melindungi atau menutup mulut dengan tangan bila bercakap

Tindakan ini membayangkan yang kamu tengah merekacipta ayat apa yg sesuai dgn keadaan pesakit yg dipresentkan, tak pasti sebenarnya sakit itu ada ke tak, ragu-ragu, serta tak yakin dengan perkara yang kamu cakapkan.
Common technique: Diorang akan buat-buat cover seperti, nak terbersin, nak terbatuk, nak lap ingus, kaver ngan pen, buku nota kecik...dan macam2 lagi bagi yg pakar.
2. Berpeluk tubuh ketika bercakap
Orang ini yakin dgn presentationnya dan berasa konfem presentationnya akan berjalan smooth. Tak pun, dia leh control macho kalo pun tersalah langkah. DIA orang pun akan tak de idea nak carik kelemahan kamu.
3. Mata tidak memberi tumpuan atau merayap rata.

Menunjukkan kamu tengah berusaha nak meng"ayat" lecturer dgn ayat saintifik atau medical term yang korang hantam, tapi tak kena. Time ni, memang nmpak kekantoian korang kalo korang tak berusaha cepat utk tanya org lain spt HO, staff nurse atau medical student yg hensem..
4. Mata dan dahi berkerut-kerut
Tandanya, kes yg dipresentkan itu telah di-study-bagai-nak-rak, tetapi waktu present tuh, kamu terpikir "Adakah betul semua ini?", kemudian kamu pasti nak terkata camni, "Jap eh puan, saya nk fikir jap, tapi saya rasa.....", pada waktu itu, ape yg korang rasa tuh memang la salah. hoho
5. Mata berkelip lebih laju daripada biasa
Pada waktu ini, tidak buleh disalahkan kipas, mahupun attendan yg tgh sapu smpah kalau buku nota yg kamu catat segala benda kes kamu itu, hilang. Present je la dgn apa yg ada di kepala ditambah aktiviti tikam-menikam dalam kepala kamu serta kepakaran kamu mengcover kelemahan kamu. Memang kantoi abeh nih. Rasanya, ramai yg ada pengalaman nehh... Gerak laku ini tandanya kamu pendusta. Kata-kata kamu tidak boleh dipercayai.
6. Memandang tepat ke mata
Ini menunjukkan kamu amat berminat untuk present kes ini dan telah bersiapsedia untuk jawab sebarang kemusykilannya. Orang ini memang telah berusaha bersungguh-sungguh dan mengharapkan keputusan yg tidak mengecewakannya. Kamu seorang yang tidak dapat terima kegagalan kamu.
7. Memandang tidak pada mata (tetapi dia memandang hidung, dagu, dahi, atau leher) sewaktu present kes.
Ini bermakna kamu seorang pemalu, dan berasa tidak selesa semasa present kes. Ketika ini, kamu sebenarnya telah bersedia namun tidak cukup kuat utk menjawab sebarang soalan dari dia.
8. Bersandar ke belakang
Kamu tidak kisah, serta ini menunjukkan kamu kurang hormat kepada dia. Kamu sudah bosan, dan menyampah gila nak melayan soalan dia. Berani kamuu...
9. Pusing-pusing badan ke kiri dan ke kanan sewaktu presentation
Huh..tak serius sungguh kamu. Kamu resah dan bimbang dia akan gertak kamu, tapi kamu sembunyikan keresahan kamu dgn cara begitu utk menenangkan kekagetan kamu.
10. Mencekak pinggang dan menarik-narik seluarnya ke atas

Kamu sebenarnya tak pasti yg kamu dh jahit belum getah seluar kamu, tapi kamu rasa utk nmpak lebih bersedia dgn serangan dia, kamu tak kesah cekak pinggang time presentation. Cyeh.. Kamu yg biasanya begini selalunya mempunyai objektif jelas semasa presentation. Kamu juga didorong tinggi oleh hasrat untuk mempresentkan kes yg bagus dan memuaskan

KEADAAN DIA
1. Melindungi atau menutup mulut dengan tangan bila bercakap

Tindakan ini menunjukkan, dia bosan dgn presentation kamu dan menganggap presentation kamu memang tak adventerous dan koman.

2. Berpeluk tubuh ketika bercakap
Dia melihatkan satu sikap yang defensif yang tak akan terima apa-apa yang kamu pertahankan walaupun betul. Tindakan ini juga mengambarkan yang dia takmo mengalah atau bersetuju dan bekerjasama dengan kamu. Dia memang berbeza pendapat dgn kamu, namun boleh jadi dia serba salah tapi akhirnya dia suruh kamu tengok buku dan present esok kat kamu, atau tanya student yg dia dah berbulu memilihnya
3. Matanya tidak memberi tumpuan atau merayap rata
Ini menunjukkan yang dia memang tak minat dengan presentation kamu. Kalau kamu baru kenal dengannya, maka memangla kamu tak menarik langsong pada mata kasarnya.
4. Mata dan dahi berkerut-kerut
Ini menandakan dia fokus dengan presentation kamu tapi tak berapa nak dgn percaya apa yang kamu presentkan padanya. Sesapa yg present tuh mesti dah nak terkantoi...
5. Mata berkelip lebih laju daripada biasa
Dia memang tahu yang kamu tak prepare sebelum nak present dan kamu lagi sikit nak kena cubit dgn dia kalo kamu berada dekat dengannya
6. Memandang tepat ke mata sewaktu bercakap
Ini menunjukkan dia faham dengan presentation kamu, dan isi percakapan kamu betul-betul menarik minatnya. Atau kiranya isi percakapan itu tidak menimbulkan minatnya, kemungkinan dia benar-benar berminat untuk mengambil kamu sebagai anak angkat.

7. Memandang tidak pada mata ( tetapi dia memandang hidung, dagu, dahi, atau leher) sewaktu bercakap
Ini bermakna dia nmpak kamu lagi comey drpada dia dan dia rasa malu dgn kamu, ATAU dia berasa seperti nak pitam dengan presentation kamu yg ntapahantam. Sebagai seorang CI, mustahil sangatla kalo dia malu dgn kamu, lainla kamu memang terer daripada dia..

8. Ketika kita bercakap dia bersandar ke belakang
Dia mungkin bosan, menyampah dan memandang rendah diri kamu. Dia dah malas nak menyerang kamu disebabkan anak dalam kandungannya yang semakin membesar dan meragam. Dia akan senyap dan melihat presentation kamu dgn bersahaja, keputusan dapat dilihat drpd mimik muka dia samada atau atau .
9. Pusing-pusing badan ke kiri dan ke kanan sewaktu kamu present kes padanya
Ini menunjukkan dia ragu-ragu dan tak dapat fokus dgn presentation kamu. Dia juga berada dalam keadaan resah dan fikirannya tegang kerana rasa nak marah sangat sebab kamu tertinggal beberapa bab penting dalam presentation.

10. Mencekak pinggang dan menarik-narik kainnya ke atas
Orang yang bersikap siap sedia (habehla kamu kalo dia mula bukak langkah..) dan mempunyai sebab tujuan yang jelas semasa mendengar presentaion kamu. Dia akan jadi seperti 9 yg agresif gila, kalau standard presentation kamu tidak mencapai apa yang dia harapkan.
diolah dari

Friday, February 13, 2009

BOSAN SUNGGUH KAMU....

Posting Obstetrik & Gynaaecology (O&G) selain terlibat dgn penjagaan ibu sebelum bersalin, nak bersalin dan sesudah bersalin serta sakit puan yg lain, byk cerita ceriti yg rise n fall tanpa bosan menjadi buah mulut.

Satu perkara yg ingin diboldkan adalah kerilexan bergelumangan darah. Takde apa yg nk dikisahkan pasal darah tu sekarang, yg penting, ibu n baby selamat dan bagi mereka yg bloodpanic - HOPE still standing..wuhuuu..

Seorang dokter yg kerek tp bosan, satu ari menegur salah seorang kawanku di bilik bersalin. Agaknya rimas bekerja dgn student spt kitorang, dia menyamatarafkan kami dgn ejen digi "I will follow u"... Sape la yg nk follow dokter kerek cam ko..huh..bosan tol HO yg sorang neh.
(HO atau houseman, dokter siswazah yg baru grad dan baru stat keje di spital)
Setakat ini, selain dari gathering kat bilik dayen, yg tinggal di bilik aku hanyala....


Disebabkan aku offline skype, bila aku ON kejap, terpacul la beberapa skype chat yg bohsan dari beberapa org yg bohsan sbb kene study utk posting di wad gynae.. wad sakit puan ala ala wad medikal keje nya..huhuu..

echa abas mood status: severe moodless stage 4, eye metastasis
echa abas wrote : (one by one) h s u n a k o k t b u h s a n k e ?

severe moodles stage 4 kira teruks la tahap tak de mood dia tuh, ditambah plak dengan eye metastasis tu mata pun dah berjangkit tahap takde mood.
eja nama aku pun tunggang tebalik...

ku tinggalkan tanpa respon (hawhaw..maleh den nk layan demo)
Rasakan..sebelum ni aku, skrg korang lak..ngehehehe