Langkau ke kandungan utama

Keadaan KAMU dan DIA ketika Case Presentation

Memang respon atau tindakbalas kita mencerminkan sikap terutama bila berhadapan dgn lecturer nursing khususnya. Di sini, dah pasti korang akan faham sikap pelajar degree nursing yg tah ape ape tah yang mana korang pasti jugak akan jadik cenggini kalo korangla budak nursing itu.

Siapakah KAMU? Budak nursing
Siapakah DIA? Clinical Instructor (CI)

KEADAAN KAMU
1. Melindungi atau menutup mulut dengan tangan bila bercakap

Tindakan ini membayangkan yang kamu tengah merekacipta ayat apa yg sesuai dgn keadaan pesakit yg dipresentkan, tak pasti sebenarnya sakit itu ada ke tak, ragu-ragu, serta tak yakin dengan perkara yang kamu cakapkan.
Common technique: Diorang akan buat-buat cover seperti, nak terbersin, nak terbatuk, nak lap ingus, kaver ngan pen, buku nota kecik...dan macam2 lagi bagi yg pakar.
2. Berpeluk tubuh ketika bercakap
Orang ini yakin dgn presentationnya dan berasa konfem presentationnya akan berjalan smooth. Tak pun, dia leh control macho kalo pun tersalah langkah. DIA orang pun akan tak de idea nak carik kelemahan kamu.
3. Mata tidak memberi tumpuan atau merayap rata.

Menunjukkan kamu tengah berusaha nak meng"ayat" lecturer dgn ayat saintifik atau medical term yang korang hantam, tapi tak kena. Time ni, memang nmpak kekantoian korang kalo korang tak berusaha cepat utk tanya org lain spt HO, staff nurse atau medical student yg hensem..
4. Mata dan dahi berkerut-kerut
Tandanya, kes yg dipresentkan itu telah di-study-bagai-nak-rak, tetapi waktu present tuh, kamu terpikir "Adakah betul semua ini?", kemudian kamu pasti nak terkata camni, "Jap eh puan, saya nk fikir jap, tapi saya rasa.....", pada waktu itu, ape yg korang rasa tuh memang la salah. hoho
5. Mata berkelip lebih laju daripada biasa
Pada waktu ini, tidak buleh disalahkan kipas, mahupun attendan yg tgh sapu smpah kalau buku nota yg kamu catat segala benda kes kamu itu, hilang. Present je la dgn apa yg ada di kepala ditambah aktiviti tikam-menikam dalam kepala kamu serta kepakaran kamu mengcover kelemahan kamu. Memang kantoi abeh nih. Rasanya, ramai yg ada pengalaman nehh... Gerak laku ini tandanya kamu pendusta. Kata-kata kamu tidak boleh dipercayai.
6. Memandang tepat ke mata
Ini menunjukkan kamu amat berminat untuk present kes ini dan telah bersiapsedia untuk jawab sebarang kemusykilannya. Orang ini memang telah berusaha bersungguh-sungguh dan mengharapkan keputusan yg tidak mengecewakannya. Kamu seorang yang tidak dapat terima kegagalan kamu.
7. Memandang tidak pada mata (tetapi dia memandang hidung, dagu, dahi, atau leher) sewaktu present kes.
Ini bermakna kamu seorang pemalu, dan berasa tidak selesa semasa present kes. Ketika ini, kamu sebenarnya telah bersedia namun tidak cukup kuat utk menjawab sebarang soalan dari dia.
8. Bersandar ke belakang
Kamu tidak kisah, serta ini menunjukkan kamu kurang hormat kepada dia. Kamu sudah bosan, dan menyampah gila nak melayan soalan dia. Berani kamuu...
9. Pusing-pusing badan ke kiri dan ke kanan sewaktu presentation
Huh..tak serius sungguh kamu. Kamu resah dan bimbang dia akan gertak kamu, tapi kamu sembunyikan keresahan kamu dgn cara begitu utk menenangkan kekagetan kamu.
10. Mencekak pinggang dan menarik-narik seluarnya ke atas

Kamu sebenarnya tak pasti yg kamu dh jahit belum getah seluar kamu, tapi kamu rasa utk nmpak lebih bersedia dgn serangan dia, kamu tak kesah cekak pinggang time presentation. Cyeh.. Kamu yg biasanya begini selalunya mempunyai objektif jelas semasa presentation. Kamu juga didorong tinggi oleh hasrat untuk mempresentkan kes yg bagus dan memuaskan

KEADAAN DIA
1. Melindungi atau menutup mulut dengan tangan bila bercakap

Tindakan ini menunjukkan, dia bosan dgn presentation kamu dan menganggap presentation kamu memang tak adventerous dan koman.

2. Berpeluk tubuh ketika bercakap
Dia melihatkan satu sikap yang defensif yang tak akan terima apa-apa yang kamu pertahankan walaupun betul. Tindakan ini juga mengambarkan yang dia takmo mengalah atau bersetuju dan bekerjasama dengan kamu. Dia memang berbeza pendapat dgn kamu, namun boleh jadi dia serba salah tapi akhirnya dia suruh kamu tengok buku dan present esok kat kamu, atau tanya student yg dia dah berbulu memilihnya
3. Matanya tidak memberi tumpuan atau merayap rata
Ini menunjukkan yang dia memang tak minat dengan presentation kamu. Kalau kamu baru kenal dengannya, maka memangla kamu tak menarik langsong pada mata kasarnya.
4. Mata dan dahi berkerut-kerut
Ini menandakan dia fokus dengan presentation kamu tapi tak berapa nak dgn percaya apa yang kamu presentkan padanya. Sesapa yg present tuh mesti dah nak terkantoi...
5. Mata berkelip lebih laju daripada biasa
Dia memang tahu yang kamu tak prepare sebelum nak present dan kamu lagi sikit nak kena cubit dgn dia kalo kamu berada dekat dengannya
6. Memandang tepat ke mata sewaktu bercakap
Ini menunjukkan dia faham dengan presentation kamu, dan isi percakapan kamu betul-betul menarik minatnya. Atau kiranya isi percakapan itu tidak menimbulkan minatnya, kemungkinan dia benar-benar berminat untuk mengambil kamu sebagai anak angkat.

7. Memandang tidak pada mata ( tetapi dia memandang hidung, dagu, dahi, atau leher) sewaktu bercakap
Ini bermakna dia nmpak kamu lagi comey drpada dia dan dia rasa malu dgn kamu, ATAU dia berasa seperti nak pitam dengan presentation kamu yg ntapahantam. Sebagai seorang CI, mustahil sangatla kalo dia malu dgn kamu, lainla kamu memang terer daripada dia..

8. Ketika kita bercakap dia bersandar ke belakang
Dia mungkin bosan, menyampah dan memandang rendah diri kamu. Dia dah malas nak menyerang kamu disebabkan anak dalam kandungannya yang semakin membesar dan meragam. Dia akan senyap dan melihat presentation kamu dgn bersahaja, keputusan dapat dilihat drpd mimik muka dia samada atau atau .
9. Pusing-pusing badan ke kiri dan ke kanan sewaktu kamu present kes padanya
Ini menunjukkan dia ragu-ragu dan tak dapat fokus dgn presentation kamu. Dia juga berada dalam keadaan resah dan fikirannya tegang kerana rasa nak marah sangat sebab kamu tertinggal beberapa bab penting dalam presentation.

10. Mencekak pinggang dan menarik-narik kainnya ke atas
Orang yang bersikap siap sedia (habehla kamu kalo dia mula bukak langkah..) dan mempunyai sebab tujuan yang jelas semasa mendengar presentaion kamu. Dia akan jadi seperti 9 yg agresif gila, kalau standard presentation kamu tidak mencapai apa yang dia harapkan.
diolah dari

Ulasan

  1. wah, byknyer yg sme ng aku (esp yg pusing2 tuh)..dan juge CI (mate x beri tumpuan - cik s)
    haha! anyway, thumbs up to this entry^_~

    BalasPadam
  2. aku rase yg lap ingus tuh same cam cik pyd..ngahaha

    BalasPadam
  3. cik pyd?cam kenal jah...sigh
    klu yg sampai terangkat2 kaen tuh bukan akula...
    sbb nursing nyer uniform suar...
    CI terlondeh kaennyer sbb marah sgt kat aku adela kot...muahahaha...kejamnyer aku

    BalasPadam
  4. xda ka adegan tembak menembak! ni paling aku suka...lalala...

    BalasPadam
  5. cik ten: aku salu tengok atas sbb idea beterbangan..

    anon: berani kamu kate cik pyd beringus..

    feyda: "yus, fida uat CI marah"..aha

    mDLuffy: kapten sesuai hat nombot 7 tuh..especially kalo dia yg CI nya..wuuu

    Dayen: tak men la tmbak2, baik tikam tikam lagi gntlemen...tak kesah ar

    BalasPadam
  6. alerhai..sebenarnya nak kata yg Kpten punya nombor 6..bukn nomo 7 deh..

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...