Langkau ke kandungan utama

POLIS..huuh

Susuk tubuh seorang lelaki, tegap, beruniform polis, megah dan bergayanya melangkah masuk ke Wad Kanak-Kanak, perlahan-lahan sambil matanya mencari-cari wajah sesiapa yang familiar.

Atas beberapa sebab pagi itu, Koperal ini ditugaskan ke wad ini untuk mencari bukti-bukti yg boleh menyokong, memberi idea dan modal berkenaan kes jenayah disyaki penderaan kanak-kanak yang heboh di akhbar kerana kemisterian serta ketaklogikannya.

Koperal berseragam biru gelap itu berhenti di katil seorang kanak-kanak perempuan yg tidak bertagnama di katilnya. Dia mendekati dan bertanya beberapa soalan kepada budak 8 tahun yang lesu di sampingnya kepalanya ada plastik kuning biohazard yg didekatkan supaya senang untuknya muntah. Budak itu menjawab apa yg dia tahu sahaja, begitu juga penjaganya.

Kelihatan wad itu agak sibuk pada pagi itu kerana tiada siapa yang menghiraukan seorang Koperal yang masuk ke daerah asing itu. Koperal itu memerhatikan mangsa utk menyelesaikan masalahnya, lalu dia menghampiri seorang gadis jururawat yang naif, dan bertanyakan keadaan pesakit tersebut, iaitu budak perempuan yg berumur 8 tahun itu.
Koperal: Cik, macamana keadaan pesakit katil 87(bukan katil sebenar)? Saya nak laporkan pada bos saya ni.

Gadis jururawat itu: Erm, saya tak jaga pesakit tu, tapi, kejap ye saya inform Staff Nurse incharge. (ketahuilah incik sebenarnya saya tak grad lagi dan ramai lagi staff nurse baju kuning, bakpo tanya saya..eiii)


Staff nurse lain hanya memandang, memikirkan mereka yg tak incharge patient tersebut mereka memang tak berani ambik tau, jadi gadis jururawat itulah yg mencari gerangan staff nurse yg incharge pesakit yg menjadi sasaran polis tadi. Sebelum itu, gadis tersebut telahpun meminta sahabatnya yg incharge di situ utk menjawab soalan polis terbabit, namun kawannya itu seperti hilang arah mencari staff nurse yg dikehendaki itu.

AKHIRNYA KEBENARAN TERBIT JUA

Sebagai seorang student, apa jua yg dibincangkan oleh senior nurse, dokter, pelakon tambahan serta kru-kru yg terlibat sentiasa menjadi alert focus.

Koperal: Ehm, macamana keadaan pesakit tu, ni saya nk balik ni repot kat boss saya..

Staffnurse: (cuak) Pesakit itu, bla bla bla bla... tadi dokter tgk, bla bla bla, lmbat lagi boleh kluar, sbb nak bla bla bla. Boleh saya tau sebab apa?

Koperal: Ohh, Ini saya datang sbb melawat anak staff, jadi nak pastikan keadaan anak dia la. Kalau gitu, terima kasih deh..


Koperal itu berlalu pergi.

Dalam kotak fikiran gadis jururawat itu, dari apa yg dijangkanya...

Semuanya salah ummm

  • child abuse lagi ke...ish ish.. kes polis lagi
  • nak cari bukti pasal kes semalam kot yg kluar metro tuh

Hipotesis dibuktikan salah semuanya sekali. (moga-moga ending thesisku bukan begini..AMIN)

Tp, kalo tak curi dengar, lagi bohong dan tipu cerita ini.. {yg dihighlightkan oren itu hanya rekaan dan hipotesis awal}

Jgn kutuk yg bukan bukan, bapakku polis tau..

Ulasan

  1. bapak ko polis? tak takut... lalalal

    BalasPadam
  2. sapa suruh buat hipotesis awal...confirmed terpengaruh dengan metro. cececeh...

    BalasPadam
  3. sentiasa alert dgn metro..mcm STN zyll

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...