Langkau ke kandungan utama

dilema pekerja baru

nervous, sopan je tanya siapa bos, "saya nk lapor diri ni, hari pertama keje".
K, adik pegi kat tmpat eskrem, nnt abang tu akan ajar adik cemana nk buat askrem.

Adik baru lepas SPM ehk?

Aaa, tak ar. em tunggu konvo.
OOOOOoo
Beliau kemudian mengajarku cara membuat askrem berjmbul tersebut
Lama kami bersembang, baru aku tahu rupanya si "abang" ni baru 19 thn. Aku kan chomey...ohok hok
Selepas tu bicara abang dan saya antara kami terhenti.
Aku kn chomey mcm adek dorang..hok hok hok


disebabkan aku perasan adek, hmpir suma lelaki yg aku agak lg matured dr aku, ku panggil abang.
ABANG!!! eiiiyy, aku tahun sama ngan hang la
Ceh, mana aku tau, dh hang muka cam bapak orang? Hang dah kawen blom?
Eisshh, belom la
Lagipun aku bulan doblas, hang lahir bulan brapa?
Aku bulan sembilan
See, sapa muda lagi? Wekkk (misti r aku..ohok hok)
Tp lepas tu, ku malas nk ber"abang" sangat..eyy...tollonglaa
aku panggil nama je, n diorang pon OK..
Camni la cara aku dpt kawan baru di tempat keja baru.
Direct je tanya dah kawen blom..ahhha


Wktu masuk keja awal2 dulu aku tak greet sapa pun, bos ke, rkn sekerja yg tgh lap meja ke, tgh jaga kaunter. Diorang sapa aku, baru aku balas. kemudian baru aku sedar, aku terlupa etika ni.
Keesokan arinya, aku bagi salam kuat2 spy diorang dengar, dan bos tau yang aku dah masuk keja.

Dik, pakai lipstik sket, bagi nmpak cantek sket
kate sorang nyah kepadaku. tapi dia masih memperkenalkan dirinya dgn nama lelakinya
Uiiyy, lipstik dia berkilat kaw.
tapi, saya dah pakai
pi pakai lagi sekali, bagi merah lagi..
wekk, tonyoh je le, tp aku tgk cermin lagi
tak byk beza pun
tak pe arh, janji aku chomey..hok hok hokemote-eyelashing

tempat kerja aku atau tmpat buat eskrem berjmbul tersebut agak terasing dari pekerja lain.
jadi selama seminggu pun aku masih tak berapa ramai kawan.
aku merancang utk menjual topup dalam kalangan mereka
di samping mengutip nombor2 tpon mereka
er, mestila aku takkan mintak nombor diorang
diorang yg terdesak mau topup akn menyerahkan nombor diorang
dan dalam masa yg sama kami bertukar nombor tepon
Publisiti mahalan tu, sbb mereka bayar aku..ahahaha
aku dpt duit tmbahan + kawan baru lagi + aku adek pompuan diorang yg chomey...= publisiti intan berlian miahahaha

Husna, MANAGER panggil...
(HAH..apsal lak ne..)
Sapa panggil? (ye laa, manager kan ramai)
Manager la, pi la
aku tinggalkan kerja ku terus ke bilik bos, bos keluar
aku terjumpa bos bila aku nk ke tempat aku semula
erm,bos panggil saya ke?
EH, tak arh..
aik...tak ke? tapi rizal kata bos panggil..
bos senyum kambing biri biri, cam tau je aku kene tipu dek rizal
B***** punya rizal..sumpah ku dlm hati
Aku cari di lobi, tkde
kat luar, hilang, lesap tah ke mana
tau plak nak lari ye...siap aku jumpa hang nnti
Balik je kat tmpat aku, kwn len yg dengar aku dipanggil manager terus tnya kenapa..
Aku senyum x ikhlas smbil berkata..."takde pe, nmpak rizal tak?"
tak..
K, nmpak nnt gtau aku ye..
JUmpe je rizal aku berdehem, dia pusing
Aku tanya "manager mana panggil aku tadi"
jawapnya "AKU arr"
Chehhhhh...ku tumbuk2 bahunya yg berisi + cubit geram..haa amek nko...eiiyyy

tak kurang jugak beberapa org yg kerek
biasa la kite orang baru, bajet best la diorang tu
aku tak tau cemana nk selesaikan hal kekerekkan diorang ni
aku layan diorang cam aku lyn org len, diorang tak mo layan,
aku pi la tanya "abang-abang" aku tu..
aku kan ramai abang wohoho....
lama2 bila aku boleh kuasai suasana, mereka yg kerek tu pun smkin baik dgn aku..
Welcome to my life ma friend..

aku lebih suka berfikiran positif daripada penin kepala cari sbb knapa diorang cam tak suka aku
lantak korang la
Cumanya, kita kena ramah sket n jgn terlebih ramah lak
Nnt keja tak jadi..lagipun, aku kan budak u
mesti ar professional kan...ohoho


Nota kakiku: "Ssungguhnya yang baik itu dari Allah Ta'ala, dan yang tak baik itu dari kita semata-mata. Hakikatnya, semuanya dari Allah, justeru, mari kita muhasabah diri selalu ye, deh"

Ulasan

  1. kalau aku di tempat ko, aku cakap balik yang manager panggil dia.

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...