Langkau ke kandungan utama

Pertama ramadhan ini

Pertama kali aku bukak posa kat tmpat keje pada 1 ramadhan
taktau la cemana 1 syawal nnt..wuhuhuhu
anyway, takpe pun, sbb mak n abah sentiasa disisi
InsyaAllah i will be ok, as they blessed me, then Allah will always bless me

Sehari sebelum puasa di Perak adalah hari kerja terakhir atau jumaat tapi suasananya hari tu cam hari cuti.
Apsal ramai sangat owang beli eskrem hari ni niarhh?
Sbb esok nk pose ... kut
Aih, jauhnye kut nko
Agakla..

em, tp rasional gak pendapat suara yg menjawabku itu
keesokannya, aku jaga petang sampai mlm, so aku bukak posa di bilik crew.
tp customer hari ni ramai jugak, tak surut2
tak pe la, hari cuti kan..

Sesudah aku melepasi hari sabtu dan ahad, pada hari isnin aku bekerja dgn harapan customer tak ramai..tak la penat sgt pose ini
jangkaan ku meleset tersepit.. hari bekeje pun ramai gak
apsal diorang ni....
ye betul bulan pose org islam pose, tp yg bukan islam tu bkn main galak lagi beli eskrem, takkan la sbb aku chomey..eshh astaghfirullah hal adzim, yg baik itu dari Allah Ta'ala.

selidik punya selidik
Ya, memang "tempurung itu katak ada dalam" la ini awek
itu CUTI SEKOLAH la ngong...
LLERRR......dah namenye keje mane aku tau budak2 ne cuti sekolah, lainla aku yang g sekolah
memang tempurung betui

PAbila, cuti sekolah telah habis, the expectation is true within 95% confident interval..amek ko
Mksudnye : Customer telah tidak meramaikan diri...huhu
adela sikit2 anak2 kecik diorang nak eskrem, yg non-muslim tu cam biasala, jilat-jilat depan aku, aku belakangkan je mereka
YA ALLAH, Kau kuatkanlah iman ku..Amiinn.
dua tiga budak lelaki yg tak seberapa tahan melihat jmbul eskrem tersebut mengacah-acah nk beli eskrem..
aku cuma senyum dan berpaling..biasalaaa
aku kn comey, sesuaila jual eskrem

Namun, jenis yg tak posa saman, memang menguji iman aku betol
Pada hari aku jual aeskrem di kiosk yg bersebelahan panggung wayang,
manakala di tingkat atasnya merupakan amusement park,
tempat budak2 melepak n hangout
ada sorang yg berani berani alang nak beli aeskrem, muka melayu
aku tanya dgn nada marah "posa tak ni?"
Posa kak, ni untuk kawan saya..(mmg muslim la ni)
aku saja melmbatkan order supaya budak tu sedar yg aku tak mo jual kat dia, tapi, sbb ade customer lineup, aku pun buatla
dalam palaku mau je aku tonyoh kepala dia ngan eskrem ni
aku amek duit dan dia terus berlalu tanpa-eskrem-tersebut tertonyoh-ke-kepalanya. eeeee geramnyaaaaa

Sejak daripada hari tu, aku serius je dgn budak2 yg ngelat ni. Aku geleng kepala dgn muke geram, diorang akan terus je blah.
Aku takmo subahat, rugi je aku pose...

PAda hari-hari x ramai customer, masa kerja ku banyak melanguwt.
Melihat kiri kanan, jauh dan dekat tanpa menggerakkan kepala dengan dagu bertongkatkan siku.
"HHHAAAh, melangut melangut. kerja tak jalan!!!!!!"
sampuk bos sengaja membuatku tersampuk
cepat2 aku lap2 tray, meja2 walopun da bersih
Hilang je bos dari pandangan, aku sambung melangut
haih....mamat tu senyum padaku, aku membalas senyumannya
heeee, hensem gak heee...hAIss...astaghfirullah aku posa ni..
babak berbalas senyuman berterusan hingga minggu ke2.

Sejak Gintell wat promosi dpn kedai eskrem aku ni, mamat tu selalu curi pandang kat aku..(hoho, perasan)
sbb dia promoter Gintell tersebutla
Lama-lama aku bosan dgn isyarat yg constant ni
Maka, pada satu ari, ketika kami berselisih, aku meng"HAI" padanya,
dia masih lagi dgn senyumannya
Tapi, beberapa minit selepas itu
dia datang dan mngusik aku
"kalau saya nak beli chocotop, awak nak bagi tak?"
dgn senyum manis anak dara, aku kata "mesti laaaa ..tak, kan pose"
"Kalo takpose awak bagi tak?"
aku angguk dan senyum.. dia ketawa dan blah
aku paling ke belakang...eee sukenyeeeee
emote-drool
HUMBOI..mkin menjadi lak bulan pose ni ye)
tp, semuanya tu berhenti takat tu je.
Sbb aku tau, kalo aku buka langkah baru dia mengorak
bek takyah..kalo nak mai terus
kalo men2 takpe la..
aku carik yg len ohoho

Pada hari pertama jaga kiosk, mamat nepal yg cute yang selalu tanya "Dah mkn?" telah betukar term "Posa ka?"
Aku mengangguk, kali ni aku dah malas nk layan ko,
Aku bercakap dengannya bila aku mo pinjam mop dia utk mengemop tempat aku.
Dia pon paham yg aku posa, so he just leave it
satu hari dia beli eskrem kat aku, aku buat dan dia mkn sebelah kiosk aku.
aku bagi tisu dan aku sroh dia makan jauh2
tapi, mamat nepal ni lmbat pickup plak dah
"haa. apa?? (geleng-geleng atas bawah)...OWwh, sori ya aka"
aku mengangguk dan senyum, lalu dia belah smbil meminta maaf lagi dlm bahasanya..

Sebagai orang pompuan fitrahnya pasti sampai.
Bila datang harinya, pertama kali dalam hidup aku sakit teruk sbb aku masih posa time tu.
Keadaan kiosk tu mmg nmpak trang tang tang yg aku tak posa sbb kon eskrem ade kesan gigit n mineral water aku terpaksa kebas sbb hypo..
Aku hypo dlm keadaan datang bulan, gilak, menggigil aku.
Sebenarnya aku tak boleh mkn eskrem pun sbb nk termuntah, jadi aku mkn kon utk ganti gula dlm darah, tapi tak mampu. MInum air pun rasa nk luah balik.
Aku sakit terduduk, aku kena bgtau bos yg aku perlukan pengganti, aku nk rehat.
Aku tepon bos sruh sapa2 budak pompuan bawak naik pad kat aku..Budak tu then report kat bos pasal aku.

Lepas rehat setengah jam,kiosk tu berganti dgn sifu eskrem aku hari tu.Aik mana budak pompuan tu? em, takpelah, mybe ramai customer kat bawah.
Aku panggil nama sifu, dia tengok aku, dan katanya bos suruh aku balik.
Tp, husna tgu sini dulu eh, abang nk turun sat amik barang.
Ha, ow, ok.
Jap gi abang naik, husna boleh balik.
K, aku mengangguk. AKu pelik.
"Abang" pulak dah, kan dia lagi muda pada aku, dia pun tau
Pape la..aku yg sakit, dia yg kaget
dia caring kat aku kowt...hohoho
Apabila aku nk balik, aku berterima kasih kat bos sbb selamatkan keadaan, namun, aku malu.. sbb "pad" tu
WAAAAAAAAAHAA AKU MALU...
Sebelum balik, aku terkulat-kulat nk gitaw bos pasal air mineral tu. Bos paham, tp apsalla ramai sgt org kat situ time tu..Uhuuuu maluuu..

Selepas punch break, mknn aku siap dibungkus, diorang bising2 je suruh aku mkn terus, kononnya nnt sejuk tak sedap..smbil senyum sinis utk-org-tak-posa...huuu,
aku wattattaw ja

cis seronok sungguh diorang gelak kat aku sbb kntoi tak posa
Setat hari tu, bos aku yg sorang lagi tau tau je aku tak posa..
huuuu, dah le, aku maluu
Masalahnye, ramai sgt yg tau...
WWWWWWWWWaaaa maluuu

Notakakiku: sebenarnya aku tak mo letak crita ni, tp takpe, bukan diorang taw pun aku ade blog. lagipun korang je yg bace, cam tak biase lak..blah laaaa

Ulasan

  1. wah..wah..wah...da pandai bermain cinta ye..

    BalasPadam
  2. Wat ler slalu..hehehehe..menulis blog adalah satu amalan yang best coz blh lepas stress..tapi cyg husna chan..aku dah pernah terkena...baik hati2 klu nk tulis..aku dah pernah kena stalk ngan org..smpai nangis gak ler aku dibuatnyer...aku kan seorg yang ekstrem klu tulis bab idop aku..bila semua terbongkang..hahahaha..pedih siot..diorg just taip jer nama aku kat google then kuar semua..:P

    BalasPadam
  3. jgn link byk sangat dan jangan guna nama betoi sgt

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...