Langkau ke kandungan utama

sWEEt PaiN

Pasukan Mr.Wong berjaya membelasah dan kenduri gol sbagai guest di tmpat Real Madrid..
mungkin gak Real Madrid tu sengaja but for what????..
Utusan Malaysia Online - Sukan Luar Negara

lantakla..janji hari ni kes habis bole balik seblom kul 8 n rehat

Sweet pain at work.. too many task, but still can cheer all the way..


Papa, can i have that super gorgeous ice cream?
No, until...
Until?
til u finished this surgery, and papa will give u selori ice cream all u want..
wawww....
 relly sweet talker punya papa..for that sweet pain the kid will go through..

know what..pembedahan ape yg post op nye makan aiskrem?

TONSILLECTOMY

Indikasi untuk tonsillectomy adalah tonsilitis, atau keradangan pada tonsil palatine. Keradangan selalunya disebabkan oleh jangkitan virus streptococcus, biasanya mudah dijangkiti sekiranya kita berada di persekitaran yang padat dan sibuk.

Jangkitan tonsil selalunya tersebar secara wap air, melalui pernafasan, bersin, persekitaran yang terlalu sejuk, dan apabila badan kita cuba beradaptasi dengan perubahan cuaca.

Simptom2 tonsilitis adalah, sakit tekak yang teramat sangat ketika menelan, atau minum, juga datang bersama demam, batuk dan juga selsema. Otalgia atau rasa sakit pada tekak yang menjalar sehingga ke telinga terutama sekali ketika menelan dapat dirasa pedihnya.

Pemeriksaan mulut mendapati tonsil jelas kelihatan berwarna merah dan bengkak menunjukkan tanda keradangan, sedangkan pada manusia yang sihat, tonsil sukar kelihatan.
Lymph nodes atau nodul limfa akan dapat dirasa melalui sentuhan di leher dan ketiak. kita akan merasakan ada biji sebesar biji kacang sebaris sepanjang leher.

Tetapi, tonsillectomy merupakan jalan terakhir kepada tonsilitis berulang atau kronik di mana pengambilan ubat antibiotik tidak memberikan kesan positif, atau, pembesaran tonsil yang menganggu aliran pernafasan atau serangan berulang pada bahagian dalam telinga (otitis media) dan malignant tonsil (kanser).

Walaubagaimanapun, bagi kes tonsilitis berulang pembedahan selalunya dilakukan setelah surut bengkak.

Dah baik rasa cam tanak buang pulak, tapi bile sakit...ffuuhh  seksanya Tuhan saja yang tahu..

(harap maaf, skema mampuih n jangan la nk wat reference lak info ni ..ye...)

Bila dah buang...

Erza eating ice cream Pictures, Images and Photos
Papa: Syokkan makan ais-krim???

Anaknye: """""""

Ulasan

  1. husna...gambar ko tuh kek..bukan ice cream huuhhuhu...nk secrect recipi..

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...