Langkau ke kandungan utama

The last breath - Last Office is no here

Ini adalah minggu yang ke 5 setelah kematian pertama sepanjang aku bekerja di bilik pembedahan. Hari tu aku bukan runner, scrub maupun GA girl, aku cuma tolong2 kawan aku yang akan meneruskan operation open-heart surgery selama lebih kurang 2-4 jam ni. Ini bukan CABG, ini PDA je. So far, sebelum hari itu, belum ada rekod kematian lagi sepanjang aku kerja di hsopital ni, tapi sebelum aku kerja dulu ada la.

Ya lah, ramai yang kata Patent Ductus Arteriosus ni waktu patient masih dalam kategori paediatrik (umur dari 1 hingga 18 tahun) akan dibedah tapi mungkin banyak halangan dari segi kewangan, kompetensi untuk pembedahan boleh jadi sebab kenapa pembedahan ke atasnya ditangguhkan sehinggalah sekarang. Operation   ni pun tak serumit CABG, cuma ligate atau ikat je


  • Femoral vein di celah kangkang (cabang vena besar) akan disambungkan ke mesin perfusi. Mesin ini bertindak menguruskan aliran darah dari jantung dan mengepamnya ke seluruh anggota badan sementara fungsi jantung dihentikan untuk pembedahan. 
  • Rangka jantung di dada kiri akan dibuka, hingga menemui pericardial dan aorta. Aorta akan disekat di atas dan bawah duktus tersebut menggunakan clamp.
  • Lapisan aorta akan dibuka dan patch sintetik akan dijahit menerusi bukaan pada duktus.
  • Setelah berjaya, tugas mengembalikan fungsi jantung yang sebelum ini diambilalih oleh mesin perfusi akan dimulakan.
  • Apabila jantung berjaya mengepam darah secara normal, tiada pendarahan tambahan dikesan, kesemua lapisan jantung dan rangka dada akan dijahit semula.
  • Di akhir pembedahan, chest tube akan dipasang untuk mengeluarkan sebarang cecair dan udara yang berbaki semasa proses pembedahan.

diterjemah daripada : 

Bukan niat nak menakutkan sesapa yang akan menjalani pembedahan ni, cuma aku yg masih baru lagi dgn kes2 trauma psikologi camni. Hanya nak kongsi je.

Patient tu aku tengok dia muda lagi, anak dara seusia aku, aku tolong check consent, aku tengok raut wajahnya macam redha je, mugkin jugak dia takut,(mestila takut) tapi dia cuba tenang. Dia tengok je kami buat kerja, lama dia tengok, aku pon terperasan. aku datang balik kat dia, aku tengok dia dan senyum, cuba biar dia rasa selesa.

Then, kami masuk, OT semua dah prepare, sementara tunggu dia lali dengan anaestetik, dia masih jugak macam sebelum, melihat semua orang lama-lama, tak lepas. Akhirnya dia pon lena, aku tolong team tu sampai surgeon sampai dan mulakan pembedahan.

pukul 12.30 aku balik...

Hari isnin, baru aku tau yang patient tu meninggal dalam OT, lepas habis kes. Dia tak bangkit2 dah lepas operation tu..huhu..
Teruskan bacaan..>>



Sepanjang perjalanan pembedahan, tak da apa yang berlaku, semua macam operation biasa, cuma setelah ditutup tulang dada dgn steel wire, disambung belahan scalpel di dada, setelah patient berjaya diekstubasi (extubated) kemudiannya barulah malaikat pencabut nyawa memulakan tugasnya.

BP (blood pressure) semakin menurun, bunyi spO2 semakin berdesibel rendah, menjunam2 irama mesin anaestetist, keadaan sekeliling lagila gila. Memula semua orang terpaku tengok patient, tengok skrin hemodynamic reading, bila bunyi makin seram tu, pakat2 cari ubat, tarik emergency cart, ambu bag ready, pakat2 nak buat CPR, bergilir2 anaestetist naik, tapi, hold on, isn't this open heart surgery, apebenda plak nk wat CPR, compress chest 30 kali ko nak ****.

NO NO NO, CPR tu fake je saje, anaest tu cuba kasi naik BP, kasi ubat, ambu bagging patient, diperhatikan dengan ramai anaest dan surgeon tadi tu..
tapi akhirnya, kuasa Allah, tak akan ada sesiapa mahupun seisi dunia pun dapat mengalahkan, dengan izin-Nya..
Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutttttttttttt______________
its a fine line for the next 10 minutes of the real emergency..post op emergency

Innalillah hi wa innna ilai hi raaaji'uun

patient extubated, chest drain x 1, LO(last office) in ICU.

renungan nya, aku masih teringat!!!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...