Langkau ke kandungan utama

Spine Surgery - Scoliosis atau tulang belakang bengkok

Aih! Tulang belakang kita memang bengkok pun hape, kalo straight, terukla lepas makan nasik...

Bengkok yang normal bagi tulang belakang kita adalah seimbang darjahnya di bahagian cervical, thoracic dan pelvic (lumbar dan sacrum) jika dilihat dari sisi. Manakala, scoliosis mempunyai lengkok yang abnormal yang dapat dilihat jelas dari pandang belakang. Bengkoknya tulang belakang pesakit scoliosis memberi kesan pada badan kiri dan kanan dan vertebranya terpusing membentuk lengkok C dan S.

Bayangkan dari pandangan gambar di bawah, tulang belakang normal kelihatan lurus, tapi bagaimana pula jika kita hidup dengan tulang belakang kita kelihatan seperti C atau lebih teruk S.


Apa yang hendak saya kongsikan di sini adalah keunikan pembedahan ini.
Bagi kes yang melibatkan bengkok melebihi 40° ataupun bagi kes yang mana brace tidak dapat menghentikan pertambahan bengkok tersebut , doktor akan mencadangkan pembedahan ‘spinal fusion’ sebagai jalan terbaik untuk merawat scoliosis. Bengkok antara 40°-50° diklasifikasikan sebagai di dalam ‘grey area’ untuk rawatan pembedahan, tetapi bagi kes yang melebihi 50° pembedahan adalah satu-satunya jalan yang ada untuk mengelakkan pesakit mengalami pelbagai komplikasi saraf dan organ respiratori.
http://scoliosismalaysia.wordpress.com/definisi-scoliosis/treatment/

Bukan pertama kali pun saya terlibat dalam kes ini, tapi kes ini memang unik. Pembedahan ini Anterior Release via Left Thoracotomy / Posterior Correction T1-L4 and Instrumented Fusion boleh mengambil keseluruhan waktu bekerja dari 8am-5pm untuk menyempurnakannya. Dan melibatkan 16 level vertebra thoracic dan lumbar.

okey, ambil saja Anterior release via thoracotomy > maksudnya bahagian thorax atau rusuk akan dibedah untuk melepaskan kekangan pada tulang belakang. Operation yang ada dua prosedur ni perlukan pesakit berada dalam 2 posisi.

Posisi 1 > Mengiringkan pesakit. Ini adalah cara yang paling dekat dan paling less traumatic dicadangkan oleh orthopedic surgeon untuk kes ni. walopun bila di lateralkan sebelah kiri, komplikasi terhadap paru2 dan jantung sesuatu yg perlu dititikberatkan. 

Posisi 2 > Pesakit dalam keadaan meniarap. Sesudah selesai melepaskan kekangan tulang belakang di sisi kiri, pesakit akan di pindahkan ke katil dan ditiarapkan di atas meja pembedahan diampu dengan bantal di dada, tulang pinggang dan lutut.

Posterior Correction T1-L4 and Instrumented Fusion 
Tulang belakang yang bermasalah akan dibedah, dilonggarkan lengkokan tulang, dimasukkan skru dan rod, kemudian di manipulasi kebengkokan itu dengan kudrat pakar bedah. Hebat! Hebat! tengok doktor ni memulas rod yang dipasang untuk mengurangkan darjah kebengkokan akibat scoliosis.

Paling menarik sekali, apabila tulang belakang telah dibetulkan, doktor bius (anaesthetist) akan menghentikan infusi ubat tidur (sedatif) dan membiarkan pesakit bernafas sendiri. Dalam keadaan pesakit kembali sedar ini, pesakit akan diminta menggerakkan kedua-dua kaki dan tangan untuk memastikan tiada kecederaan saraf sebelum luka pembedahan akhirnya ditutup  (runner kena record video pergerakan kaki dan tangan guna kamera) .. FFUUh! ngeri tak..eh! Jangan la takut, selepas kedua2 kaki dan tangan dapat digerakkan, sedatif akan disambung semula (tp ikut keadaan)

Prosedur ini yang memakan masa, sebab pesakit tak respon terus, kita kena panggil nama dia dan suruh dia gerakkan kaki dan tangan berulangkali, dalam keadaan pembedahan masih 75% in progress. Kalau akhirnya bergerak, Alhamdulillah, kalo tak??

Walaubagaimanapun, penciptaan teknologi perubatan sekarang dapat membantu mengelakkan kecederaan saraf2 tulang belakang semasa pembedahan dijalankan iaitu, dengan memasukkan probe pengesan pada reseptor saraf tulang belakang dan mengimbas aktiviti neuron melalui komputerhttp://www.ispinecentre.com/

FUHH! ayat skema memang susah nak faham kan?? Probe ni sebenarnya jarum halus sepanjang 1 inci ditusuk (aduss) setelah pesakit dibius sepenuhnya, dari kepala, tangan, perut, peha dan tapak kaki. Probe ini akan disambungkan ke plug sepusat yang dihubungkan terus ke komputer dan sebarang aktiviti yang mencederakan saraf akan dikesan melalui trasmisi neuron-elektron ke komputer. http://www.medtronic.com/health-consumers/scoliosis/device/benefits-and-risks/index.htm


Nah, this is my wonderful orthopedic surgeon research 

Ulasan

  1. Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
    Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
    ✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.
    ✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
    ✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
    ✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...