Langkau ke kandungan utama

InsyaAllah, Pak cik OK...

Ehm... cuma teringat satu kisah hari-hari terakhir di medical wad..
Bila imbas kembali, medical wad adalah antara wad yg sebokz memanjang..especially bila jaga patient yg ada PD (peritoneal dialysis).

Penyakitnya?? hmm...tak usah katala, hujung belakang tu kebanyakannya mmg isolation area utk HIV, TB, denggi, bla bla bla.. So hati-hati bila melangkah ke area wad yg hujung.. adala kisah tersendiri yg mesti dijauhi manusia sehat..

Budak2 nurse ni, lagila.. time prktikal sinila diorang mendapat imunisasi ke2, iaitu demam, selsema, batuk kadang smpai seminggu pun xbaik lagi..
Memang penatla keje kat wad tu, tmbah dgn staff nurse yg kdg ok, kdg angin, ade yg laserz, ade yg kaki buli... apapun, student kena la berhadapan dgn semua tu, nk belajar kan, nnti nk keja, ntah gena la cabarennya..

Ekceli, minggu lepas jupe ngan akak staf nurse 7S, yg poyo tp comel cam aku, macho tp lmbut cam aku, tp dia pakai spek dan jugak berjam tgn Baby G yg besau tuh.. kira comel n cool aku lagi laa..(haha). Hmm..tak sangka dulu time dia bebel2, kat aku sebenarnya dia tak macam tu pun, aku je pikir negatif. Disebabkan dia registered nurse bukan cam kitorang yg tak qualified lagi ni, dia meme pengarah jugak la.... lebih kurang citer dulu tu kat 2D

Satu hari dia mengarahkan aku memasang kardiak monitor (elektrod yg dipasang pada dada utk lihat denyutan jntung) kepada seorang pakcik yg ada sakit jntung. Ini adalah precaution supaya sebarang serangan jantung dapat dielakkan seawal mungkin. tapi, di ketika itu, aku berhasrat amik rehat jap, sbb perut sudah bergendang-gndut tak tertahan ni..

SN-yg-comel-cam-aku-tuh: Adik, ko (bukan nk panggil awak ke, kamu), pasang kardiak monitor kat pakcik bed 21 eh, pas ni..

time tu aku baru abis amik vital sign suma patient, tgh mendokumen la ne..

AKU: (sebagai student nurse yg baik ati) Baiklarr..tp lepas sy mkn leh tak?
SN-yg-comel-cam-aku-tuh: Ko wat sekarang la, nnt ko gi mkn..lmbat lak
AKU: YEla yela..

Haku pun pegi menolak kardiak monitor tersebut ke pakcik yg tmpak uzur, tak pakai baju nmpakla kurus keringnya. Aku pasti, bed 21 tu pakcik ni. Dan adalah pulak tanda garis2 di dadanya ditanda dgn marker pen biru lak tuh.. Yiissshh.... dokter mana tah buat kat pakcik camni (bengang ku dlm ati)
Tanpa melihat ke nombor katil, dgn gaya seorang misi yg baik ati, aku hmpiri pakcik tersebut.

AKU: Salam pakcik, tanda apa kat dada pakcik ni?
PAKCIK: tak tahulaa misi...
AKU: hmm takpe ye pakcik. Ni, sy nk pasang kardiak monitor kat pakcik utk tgk denyutan jntung pakcik ye..dah ok nnt baru boleh bukak..ye, pakcik..
PAKCIK: buatla misi
alahaii..lemahnye suara pakcik..sabar ye pakcik

Sudah pasang aku pun kembali mendokumen / menchart semula..Kali ni, aku duduk di kerusi belakang SN lelaki yg besar bdnnya..tersmbunyi aku di sebaliknya.

beberapa ketika kemudian......
HHHHHeeyyy...sapo pasë kardiak monitor kat bed 20 nuuuu..Hok kena pasë bed 21 bukë 20, sapo pasë takdi??

Seorang staff nurse kelatë yg gmpal sikit tanya pada SN-yg-comel-cam-aku-tuh, dia berpaling melihat ke patient yg terpasang kardiak monitor itu..balik semula ke kaunter mencari budak yg disuruhnya tadi.

SN-yg-comel-cam-aku-tuh: Husna mana? dia dah kluar ke?
STUDENT LAIN: eh, ntah..tak kluar lagi rasanya..
AKU nyorok buat2 tak dengar,
SAPA TAH: tuuu..ha blkang SN lelaki tuh..

SN-yg-comel-cam-aku-tuh: Weyh, ko pegi tukar balik. Org kata bed 21 bukan bed 20
AKU: Eh..iyelah tu..betulla sy letak bed 21..
SN-yg-comel-cam-aku-tuh: Mane??? ko tengok seniri

Haku pun jln, dr jauh aku baru sedar rupanya aku salah katil..Aku yakin gila time pasang tu, mmg patient bed 21, aduhaii...salah katil (control macho, control..rilekla)



aku tak pandang belakang lagi
aku tau diorang suma tgh
tengok aku
aku dpt rasakan aura diperhatikan oleh begitu ramai SN
(well,
rilekla..nk tuka bukan susah pown)


AKU: ehmm..pakcik, kita bukak la ye..
PENJAGA PAKCIK aka MAKCIK: Misi, ok ke, pokcik ni?
AKU: ok makcik, jgn risau, skrg dh takyah pasang bende ni lagik (gilak cover line)
InsyaAllah pakcik selamat..


PAKCIK pun menganggguk-angguk tnda terima kasih..

MAKCIK: Timo kasih deh, misi
AKU: (dgn profesionalnya) Sama2 la makcik.. (senyum..di samping control macho dan coverline)

Aku menolak kardiak monitor ke pakcik katil yg sepatutnya iaitu di sebelah pakcik yg uzur tadi.
Dialognya, sama time aku pasang kat pakcik tadi tuh..
aduhaii...

emote - huhu

Ulasan

  1. hahaha... jadi nurse memang susah... boleh nyanyuk dibuatnya..

    BalasPadam
  2. bagus. bagus. jadilah nurse yang baek

    BalasPadam
  3. jauhbeza nurse dulu ngan sekarang..baik \2 belake...halo saya karipap dah follow

    BalasPadam
  4. domo domo..husna san desyou..

    mD-Luffy: ambo pun buleh gak cocok bontot org..nak ke?

    BalasPadam
  5. pakcik 2 kalau aku xsilap ada pneumonia jak. apa kes pasang cardiac monitor ne...ha3...rilex husna...lalala...

    BalasPadam

Catat Ulasan

pendapat tuan hamba..

Catatan popular daripada blog ini

Accident & Emergency Department HUSM 21 - 24/12/08

Triage (triaj) Okeh, mula mula sekali sesampainya di bahagian ini, biaselah kene assess dulu setting nya. Di sana akan ada satu bilik pemeriksaan untuk physical examination gitu la (tapi tak penah guna utk tujuan tu pun, sekadar ada) yg dalam bilik tu akan ada bende yg akan digunakan utk immediate treatment seperti ATT (anti tetanus toxoid), syringe 3mL, needle, bandage, gauze dan jugak cotton. Ade jugak beberapa cervical collar kat dlm kotak (kalo korang perasanla). Itu kat dlm bilik tu. Di luar pulak, iaitu di kaunter tu, ada la brg2 utk observe vital sign sperti tympanic thermometer, auto BP, sPO2, termometer biasa . Kalo monggah2 sket jumpe la syrup MMT (immediate utk patient gastrik), PCM and adela air n cawan polistrin yg mestila gunanya utk telan ubat tersebut, sementara menunggu giliran utk mendapat rawatan kecemasan. Diingatkan, di emergency unit adalah utk mereka yg memerlukan rawatan yg segera atau emergency especially kanak2 dan org tua. Well, physiologically pun kit

Persediaan asas berpantang, tak perlu set bersalin

Perlukah set bersalin? Kalau tanya maksu i, konferm jawapannya "TAK PAYAH" Bila saya survey tengok semua set-set berpantang, boleh cari familiarity dalam setiap set, semua hampir sama, cuma ikut pada kesesuaian badan kita boleh terima ke tidak. Asasnya, semua set bersalin ada bahan untuk mandi, urut, makan dan pakai. Memangla semua benda ni patut ada semasa berpantang, tp kalau tak ada pun in shaa Allah boleh cari sebab tak mahal pun kalau kita guna je apa yg dah sedia ada di rumah. mandian herba minyak urut kapsul makan/jamu bengkung krim barut/ pes berbarut Kalau berpantang di kampung, semua benda dalam set ni dah semestinya ada, tambah pulak yg menjaga kita masa berpantang itu ibu kita. Dah tentu dia praktik balik masa dia berpantang dulu, jadi no worries. Bertungku adalah wajib, mesti dan tak boleh tinggal masa berpantangan yer!! Bertungku mesti dilakukan setiap pagi, petang dan malam sekurang-kurangnya 2 kali setiap sesi. Tada tungku? Em, ambik batu sung

Cross untuk Promosi Kesihatan

Gotong -royong ni sepahtutnya melibatkan penduduk sekeliling Beris Kubur Besar dalam radius 200meter hingga ke Klinik Kesihatan Beris. Semua kumpulan pelajar final yr terlibat kecuali geng KK Mahligai tolak seorang iaitu saya. Katanya, utk dpt cross prmosi kesihatan...tapi saye dh dapat..knapa diserap masuk jugak??? Setelah disiasat, saye mendapati, mereka yg dahaga kasih dariku telah mmbuat pakatan utk bertemuku secara tak formal iaitu melalui program ini..cheh LAyan je lerr...